Afvallen door te slapen


Slapen is belangrijk, goed slapen nog belangrijker. Zeker als je overtollige kilo’s kwijt wil raken dan is het aan te raden om voldoende slaap te pakken. Een goede nachtrust zorgt voor meerdere voordelen dan alleen een uitgerust gevoel.

Meer activiteit

Een groot voordeel van een goede nachtrust is dat je de volgende dag meer energie hebt om actief te bewegen. Tijdens het slapen zelf verbrand je misschien minder calorieën, maar door goed uit te rusten kan je overdag meer en beter sporten. Het is aangetoond dat een slaaptekort lusteloosheid, een slecht humeur en een loom gevoel kan veroorzaken.

Minder eten

Door meer te slapen heb je minder tijd om te eten, waardoor je ook slechte maaltijden zoals bijvoorbeeld chips of snoep niet kan opeten. Daarnaast is slaap van invloed op je stofwisseling. Met goed slapen word hier vooral gedoeld op een strak ritme, dit verbeterd je stofwisseling waardoor je ook in rust meer calorieën verbrandt. Te weinig slaap verward dit ritme, waardoor je stofwisseling dus ook omlaag gaat.

Wanneer slaap ik dan genoeg?

Dit is per persoon verschillend. Een gemiddelde volwassene heeft aan 6 tot 8 uur slaap voldoende. Het is vooral belangrijk dat je een goede nachtrust pakt in een comfortabel bed en een rustige omgeving. Als je in een rumoerige omgeving woont dan is het bijvoorbeeld aan te raden om met oordoppen te slapen. Zorg voor een donkere en koele slaapkamer, dit zorgt er namelijk voor dat je lichaam melatonine aanmaakt, wat je weer beter laat slapen. Een goed bed is ook erg belangrijk en dan met name het matras. De hardheid van een matras is een variabele voor comfort, maar voor een goede nachtrust is het ook belangrijk dat het matras voldoende maar niet te veel isoleert en dat vocht goed kan worden afgevoerd (in je slaap zweet je minimaal een liter vocht weg en soms zelfs meer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *