Gezond afvallen met lichaamsbeweging: hoe je het leuk maakt


Als je op een veilige manier wilt afvallen dan ontkom je er niet aan om een vorm van lichaamsbeweging te doen. Dit kan een sport zijn maar zoals je wellicht al weet telt iedere vorm van lichaamsbeweging. De keuze uit wat je allemaal kunt doen is enorm groot maar onthoudt dat lichaamsbeweging de sleutel tot succes is als je gewicht wilt verliezen. Om gewicht te verliezen moet je een calorietekort creëren zodat je meer verbruikt dan er binnenkomt. Dit kun je het eenvoudigst doen door meer te bewegen terwijl je of hetzelfde blijft eten of minder eet.

Welke vorm van lichaamsbeweging kiezen?

Er zijn veel diverse soorten lichaamsbeweging die je kunt kiezen om een groter calorietekort te creëren. Je hoeft er maar één te vinden die je leuk vindt én voor een langere periode kunt volhouden. Hoe leuker je het vindt, hoe meer motivatie je houdt. Om gewicht te verliezen is het niet nodig dat je een hele of halve marathon kunt lopen. Dat zijn afstanden die alleen weggelegd zijn voor gevorderde sporters die een doel voor zichzelf stellen. Zelfs als je maar een half uur hardloopt dan maak je al progressie. Lange afstanden hardlopen heeft ook meer te maken met conditie en uithoudingsvermogen terwijl het bij afvallen om het calorieverbruik gaat. Kleinere afstanden hardlopen van bijvoorbeeld 5 km zijn uitstekend om gewicht te verliezen. Voor een marathonloper is dit een tussendoor training.

Kies iets wat je leuk vindt om te doen

Probeer een vorm van beweging te vinden wat je leuk vindt om te doen en waar je plezier in hebt. Dan is het veel makkelijker vol te houden dan wanneer je bijvoorbeeld een moeilijke vorm van beweging kiest omdat het veel calorieën verbrandt. De kans op succes is veel groter als je plezier hebt. Het is ook een goede optie als je iets kiest wat je samen kunt doen met een vriend of familielid. Door de steun en het gezelschap van anderen is er een grotere kans dat je het volhoudt.

Krachttraining voor afvallen

De kracht van krachttraining is dat het de spiermassa vergroot maar het kan ook helpen bij het verminderen van het vet op het lichaam. Als je meer spiermassa krijgt neemt het gewicht toe maar omdat het vet op het lichaam gelijk blijft neemt het vetpercentage af. Supplementen kunnen daarbij helpen. Zo heeft creatine een bewezen werking en ook eiwitshakes dragen bij aan meer spiermassa. Het lichaam heeft door krachttraining meer calorieën nodig om te herstellen van de training waardoor het calorieverbruik toeneemt. Dit is een voordeel voor iedereen die gewicht wil verliezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *