Gezonde voeding en een gezonde levensstijl

Leef gezonderHet ene dieet volgt het andere op: van het ziekenhuisdieet naar het eiwitdieet en van het dr Dukan dieet naar het Mentale Dieet Plan. Waar komen al die diëten toch vandaan? En welk dieet werkt het beste?

 

Doordat we het altijd maar zo druk hebben en de hele dag bezig zijn met rennen en vliegen, staan we nauwelijks nog stil bij een gezonde levensstijl.

Goedkoop en makkelijk winnen het van ingewikkelder en gezond. Met andere woorden: we komen met zijn allen aan. Niet voor niets maken talloze gezondheidsinstituten zich grote zorgen. De helft van de Nederlanders is te dik. Een zorgwekkende ontwikkeling, mag wel gesteld worden. Een minstens net zo zorgwekkende ontwikkeling is die van de vele diëten die online te vinden zijn. Door de bomen zien veel mensen het bos niet meer, want welk dieet is nu het beste?

 

Bestaat het goede dieet?

Bestaat er één dieet dat voor iedereen geschikt is en ook voor iedereen zoden aan de dijk zet? Daarover zijn de meningen verdeeld. Er zijn experts die beweren dat diëten met als grondslag het basisbeginsel van het eten een succes zijn. Denk hierbij aan revolutionaire diëten als het Paleo dieet, gericht op de eetgewoontes van de oermens. Of aan eiwit diëten, die gericht zijn op snelle vet verbranding. Maar er zijn ook experts die beweren dat er geen dieet bestaat dat aansluit op de behoefte van iedereen. En die gedachte is eigenlijk best logisch, want wat voor de een wel werkt, hoeft dat voor de ander niet te doen. Een dieet past bij mensen of niet. Wat moeten mensen in ieder geval beheersen om een dieet met succes te kunnen volgen? Het gaat om:

  • voldoende doorzettingsvermogen
  • tijd
  • wil om te willen veranderen
  • een goede achterban

 

Doorzettingsvermogen

Het is van belang om door te zetten, want afvallen is lang niet altijd makkelijk. Wie niet doorzet, zal geen succes behalen in het afvallen. Doorzetten is van levensbelang en steekt al direct de kop op. Een dag wil nog wel lukken, maar na twee of drie dagen sluipt de sleur of vermoeidheid erin en laten de meeste mensen hun goede gewoontes met betrekking tot afvallen alweer varen. Hoe kun je er nu voor zorgen dat je door blijft gaan? Beloon jezelf bijvoorbeeld. Iedere kilo betekent een klein cadeautje (zoals een nieuw kledingstuk of een leuke gadget). Houd het wel reëel en wees consequent en streng naar jezelf. Niet gehaald is geen beloning.

 

Tijd

Afvallen doe je niet zomaar even tussendoor. Dus ook al is het rennen, vliegen, vallen en weer opstaan, je zult tijd moeten maken om goed te kunnen afvallen. Waar haal je die tijd vandaan? Bedenk je van tevoren eens welke momenten op de dag wel eens anders ingericht zouden kunnen worden, of wellicht verkort. Kijk je ’s avonds twee uur tv? Maak daar één uur van. Dan schep je tijd om eens kritisch de dag door te nemen en te bepalen of het afvallen die dag een succes is geweest.

 

Wil om te willen veranderen

Wil jij wel echt afvallen? Veel mensen halen zich iets op de hals waar ze niet zo goed mee overweg kunnen. Want waarom zouden ze afvallen? Dat weten ze eigenlijk niet. Ja, ze willen dunner zijn en niet meer zo zwaar. Maar als je doorvraagt kom je erachter dat er eigenlijk geen echte wil is, eerder een drang. Want iedereen lijkt dun te zijn. Mensen moeten dus kunnen verantwoorden waarom ze willen afvallen en alleen dan is er sprake van een echte wil.

 

Achterban

Niets is zo vervelend als je probeert af te vallen terwijl er om je heen van alles gesnackt en gegeten wordt wat niet goed is voor degene die afvalt. Het is moeilijk om te blijven afvallen. Een achterban die je steunt kan veel verschil maken. Natuurlijk hoeft de achterban zelf niet af te vallen, maar kan deze wel rekening houden met jouw nieuwe levensstijl. Door bijvoorbeeld niet in jouw beurt die zak chips open te trekken.