Het Paleo dieet: Het oudste nieuwe dieet!


In een eindeloze stroom van nieuwe dieet-rages is het Paleo dieet wel heel opvallend. De theorie van het dieet gaat er namelijk van uit dat je alleen voedsel tot je neemt dat de mensheid in het Stenen Tijdperk ook tot zijn beschikking had. Het dieet is gebaseerd op de manier waarop onze voorouders 2,5 miljoen tot 10.000 jaar geleden in de tijd van het Paleolithicum aten. Het werd in 2002 weer als dieetplan op de markt gebracht door Loren Cordain. Ze noemt het zelf liever geen dieet maar een lifestyle en het gaat niet alleen om het afvallen, maar over het verbeteren van je algehele gezondheid.

Paleo

Wat houdt het Paleo dieet in?

Eigenlijk komt het erop neer dat je al het bewerkte voedsel uit je dieet weg laat. Net als duizenden jaren geleden eet je alleen nog eten dat je zou kunnen vinden in de natuur, en dat natuurlijk onbespoten en onbewerkt.

In het Stenen Tijdperk aten we een dieet dat heel hoog in vezels en eiwitten was en laag in geraffineerde suikers en bewerkte vetten. Sommige groenten waren toen natuurlijk niet in onze natuur te vinden, maar in principe zul je vooral veel vlees en groenten eten. Dit dieet zorgt niet alleen voor gewichtsverlies maar biedt ook andere gezondheidsvoordelen zoals een toename van energie, minder stress en een diepere slaap.

Lauren Cordain gaat er namelijk vanuit dat de stress en de verminderde gezondheid die we tegenwoordig ervaren komt door ons veranderde dieet. Granen, suikers en bewerkte vetten zorgen voor schommelingen in je suikerspiegel, waardoor je vatbaarder bent voor ziekte en stress. Ook eten we hierdoor onregelmatiger en bieden de voedingsmiddelen die we eten weinig verzadiging. Zo hebben we wel honger, maar houden we toch last van overgewicht. Wanneer je het Paleo dieet volgt ben je in staat om tot 8 kilo per maand af te vallen, zonder honger te hoeven lijden.

In het kort:

Doen!

  • Veel groenten, onbespoten en het liefst rauw. Vooral donkere bladgroenten als spinazie en boerenkool doen het goed.
  • Doe het rustig aan met fruit omdat daar veel suiker in zit.
  • Vlees, schaal- en schelpdieren en vis, maar niets dat in de fabriek bewerkt is. Laat worstjes en hamburgers staan of maak ze zelf.
  • Eet gezonde koolhydraten en vetten, maar doe dat met mate. Neem in plaats van verzadigde vetten liever lijnzaadolie, kokosolie, olijfolie of een avocado.
  • Zaden, pitten en noten, lekker en gezond als tussendoortje.

Liever niet

  • Alcohol, koffie en frisdranken, drink liever water met een stukje citroen of een kopje thee.
  • Peulvruchten en granen, ze bevatten allebei stoffen die het afvallen moeilijker maken en zijn wat minder goed voor het lichaam.
  • Eet planten uit de nachtschadefamilie zoals tomaten, aardappels en aubergines met mate.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *